بازگشت سرمایه (ROI)

عنوان شاخص:بازگشت سرمایه (ROI)

  • عنوان لاتین :Return on Investment (ROI)
  • واحد: درصد
  • جهت:صعودی
  • اندازه گیری :
  • فرمول :(سود از سرمایه گذاری – هزینه سرمایه گذاری) / هزینه سرمایه گذاری

توضیح:

(سود از سرمایه گذاری – هزینه سرمایه گذاری) / هزینه سرمایه گذاری

(Gain from investements – cost of investements) divided by (cost of investements)

 

بازده‌ی سرمایه‌گذاری یا نرخ بازگشت سرمایه یا به اختصار  ROI نسبتی است که سود حاصل از سرمایه‌گذاری را در قالب درصدی از هزینه‌ی اولیه محاسبه می‌کند. محاسبه ROI یکی از پرطرفدارترین نسبت‌ها در سرمایه‌گذاری است، مدیران از این نسبت برای مقایسه عملکرد در تجهیزات سرمایه‌ای استفاده می‌کنند و از طرف دیگر سرمایه‌گذاران با این نرخ تشخیص می‌دهند کدامیک از سهام خریداری شده بازگشت سرمایه بهتری برایشان داشته است.

ROI مقدار بازده سرمایه گذاری را نسبت به هزینه سرمایه گذاری اندازه‌گیری می‌کند. برای محاسبه ROI، سود (یا بازگشت) سرمایه گذاری با هزینه سرمایه گذاری تقسیم می‌شود. نتیجه به صورت درصد یا نسبت بیان می‌شود.

ROI measures the amount of return on an investment, relative to the investment’s cost. To calculate ROI, the benefit (or return) of an investment is divided by the cost of the investment. The result is expressed as a percentage or a ratio.

مثال

برایان با  پذیرش یک ریسک زیاد، سال گذشته ۵۰۰ سهم، هر کدام به ارزش ۱۰۰۰ تومان از سهام یک شرکت فلزی را خریداری کرد. امروز و پس از گذشت یک سال، ارزش هر سهم آن در بازار ۳۵۰۰ تومان است. برایان سهامش را می‌فروشد و از فرمول محاسبه‌ی نرخ بازگشت سرمایه برای محاسبه‌ی عملکرد سرمایه‌گذاری‌اش استفاده می‌کند.(۵۰۰*۳۵۰۰=۱۷۵۰,۰۰۰)

 

 

 

 

 

همان‌طور که می‌بینید، نرخ بازگشت سرمایه‌ی برایان ۲.۵ یا ۲۵۰ درصد است. این یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ تومانی که در شرکت فلزی سرمایه‌گذاری کرده، ۲۵۰۰ تومان سود به دست آورده است. این سرمایه‌گذاری فوق‌العاده خوبی بوده، چون سرمایه‌ی اولیه را ۲.۵ برابر کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *