نحوه تبدیل تاریخ در کلیک ویو

اگر برای تحلیل روند فروش نیاز به ایجاد بار چارت داشته باشید و همچنین اگر نیاز باشد که بر محور افقی زمان را به تقسیمات هفتگی , ماهانه نشان دهید و یا آنکه بخواهید در محاسبه فروش روزهای تعطیل لحاظ گردند  باید به این نکته توجه داشته باشید که ایجاد این تنظیمات در کلیک ویو به راحتی امکان پذیر نمی باشد بنابراین در ادامه این مقاله سعی می کنیم تا به این سوال با استفاده از یک مثال ساده پاسخ دهیم .

ابتدا فایل نمونه فروش  را در کلیک ویو آپلود می کنیم , از قسمت EDIT SCRIPT  فایل اکسل را INSERT  می کنیم ، درمرحله بعد فایل تاریخ را که شامل تاریخ های میلادی و شمسی و همچنین تقسیمات ماه , هفته ,سال و روزهای تعطیل می باشد را INSERT  می کنیم.

مدت زمان لازم برای مطالعه : ۱۵ دقیقه

لینک دیتابیس استفاده شده : فایل اکسل

لینک دیتابیس جدول تاریخ : فایل اکسل

در فایل فروش تعداد فروش برحسب تاریخ شمسی متناظر آن مشخص شده است.

در فایل تاریخ ، فیلدهای تاریخ شمسی : PERSIAN_DATE ، تاریخ میلادی: GREGORIAN_DATE ، شماره روز در هفته (شنبه = ۱ ، یکشنبه = ۲،…) : DAY_OF_WEEK ، روزهای هفته : DAY ، شماره هفته از ابتدای هر سال : WEEK_NUMBER ، شماره فصل  : SEASON ، سال : TARIKH_SAL ، ماه : TARIKH_MAH ، روز: TARIKH_ROOZ ، نام ماه های سال : TARIKH_MAH_NAME ، وضعیت تعطیلی ها بر اساس تقویم شمسی : STATUS و شماره شناسه هر سطر: DATE_NUMBER مشخص شده اند.

اکنون از این جهت که ما به همه تاریخ های موجود در فایل تاریخ نیاز نداریم و فقط همان تاریخ هایی که به ازای آنها مقادیر فروش را داریم مد نظر می باشد می بایست جدول اول که همان فروش است را با جدول دوم که تاریخ است left join کنیم که در نتیجه به ازای  تاریخ های جدول فروش ، تقسیمات دیگر همانطور که در بالا ذکر گردید را خواهیم داشت و اکنون می توانیم بار چارت یا لاین چارت دلخواه را برحسب نوع تاریخ مورد نیاز رسم کنیم.

 

 

 

در این مرحله دو جدول از طریق فیلد PERSIAN_DATE به هم مرتبط شدند و می توان چارتهایی با دایمنشن سال ، فصل ، ماه داشته باشیم . در ادامه مثالهایی با تاریخ ماه و هفته آورده شده است.

لازم به ذکر است  در صورتی که تاریخ فروش به میلادی باشد به همان ترتیب که در بالا اشاره شد می توان از طریق فیلد GREGORIAN_DATE با جدول تاریخ مرتبط گردد و به این ترتیب مقادیر فروش برحسب تاریخ شمسی حاصل می شود.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *