نسبت سپرده‌های غیر دیداری موثر به سپرده‌های دیداری موثر

عنوان شاخص :نسبت سپرده‌های غیر دیداری موثر به سپرده‌های دیداری موثر

  • عنوان لاتین :
  • واحد : نرخ
  • جهت :
  • اندازه گیری :
  • فرمول :سپرده‌های غیر دیداری موثر تقسیم بر سپرده‌های دیداری موثر

توضیح 

این نسبت در واقع وضعیت منابع قابل اتکا را در مقابل منابع زودگذر در بین سپرده‌های موثر نشان می‌دهد. مقدار مطلوب این نسبت در شرایط تورمی می‌باید بزرگتر یا حداقل یک باشد. از آن جایی که در شرایطی که در اقتصاد تورم بالا با اعداد دورقمی وجود دارد و باگذشت زمانی ارزش واقعی سپرده‌ها به شدت کاهش می‌یابد لذا در هنگام بازپرداخت سپرده‌های بلند مدت، بانک ارزش واقعی به مراتب کمتری نسبت به زمان اولیه سپرده گذاری به سپرده گذاران بر می‌گرداند

فرمول

سپرده‌های غیر دیداری موثر تقسیم بر سپرده‌های دیداری موثر

تفکیک سپرده‌ها یه دیداری و غیر دیداری براساس سرعت در نقد شوندگی می‌باشد. به طوری که سپرده‌های دیداری شامل قرض الحسنه جاری و پس انداز عندالمطالبه هستند و با مراجعه مشتری به بانک قابل وصول هستند. درصورتی که سپرده‌های مدت دار احتیاج به زمان بیشتری برای وصول دارند.

 سپرده‌های دیداری(DD)  :

انواع سپرده‌های جاری که با صدور چک برای افراد قابل برداشت است.

سپرده دیداری یا جاری به سپرده ای گفته می‌شود که بانک متعهد می‌شود به محض تقاضای صاحب آن،وجه سپرده شده را مسترد دارد. ویژگی عمده سپرده دیداری این است که نیاز به مراجعه مستقیم صاحب سپرده نیست بلکه وی می‌تواند به‌وسیله حواله (چک) وجه مورد نظر را به دیگری منتقل کند و به همین جهت این نوع سپرده از اقلام حجم پول جامعه به حساب می‌آید.

چک نسبت به اسکناس وسیله مبادله مطمئن‌تری است زیرا اسکناس باید با تمام حجم خود مورد حمل و نقل قرار گیرد در حالی‌که چک از این مسئله فارغ است.

سپرده‌­های دیداری معمولاً جنبه موقتی داشته و غالباً برای تسهیل در مبادلات بازرگانی داخلی یا خارجی مورد استفاده قرار می­‌گیرد. بانک‌ها به این نوع سپرده بهره­‌ای پرداخت نمی­‌کنند، لذا جز ارزان­‌ترین منابع مالی به حساب می­‌آیند. به این جهت بانک‌ها با ارائه خدمات حساب جاری-به صورت مجانی- و گسترش شعب بانکی، سعی در جذب هرچه بیشتر این نوع سپرده­‌ها دارند.

ـ سپرده‌های غیر دیداری(T)  :

یا همان شبه پول انواع سپرده‌های قرض‌الحسنه، پس‌انداز مسکن و سپرده‌های مدت‌دار یک تا چند ساله را شامل می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *