درصد مغایرت مصرف مواد

عنوان شاخص : درصد مغایرت مصرف مواد

  • عنوان لاتین
  • واحد: درصد
  • جهت : نزولی
  • اندازه گیری :
  • فرمول :  میزان واقعی مصرف مواد تقسیم بر میزان مصرف استاندارد بر حسب BOM

توضیح:

BOM مخفف عبارتBill Of Material) ( یعنی درختواره مواد و قطعات مربوط به تولید یک محصول است.  BOM یا فرمول ساخت معمولا به صورت یک جدول از مواد و قطعات  که مشخصاتی از قبیل استاندارد ابعاد، شکل، جنس مواد، وزن مواد و… دارد شناسایی می‌شود اما در ساختار تولید بیشتر به مقدار و انباری که مواد برای تولید یک محصول از آن خارج می‌گردد توجه می‌گردد.  در اغلب موارد BOM لیست مواد و قطعاتی را که نشان دهنده اجزا تشکیل دهنده محصول است نمایش می‌دهد که شامل کلیه اجزا محصول، ترتیب ساخت و تعداد هر یک از اجزا برای ساخت یک واحد محصول است .

واحدهای تولیدی قبل از شروع تولید و ساخت یک محصول ابتدا BOM آن محصول را تهیه می‌نمایند که این در واقع نسخه ابتدائی است و در طول پروسه طراحی اولیه تا تولید نهائی احتمالا تغییراتی می‌کند. در این مواقع عنوان BOM متغیر یا فرمول ساخت متغیر به آن اطلاق می‌گردد. یکی از کاربردهای این جدول در واحد مالی بخصوص حسابداری صنعتی است که میتواند از روی جدول BOM، محصولات را قبل از تولید برآورد قیمت نماید.

نکته :  BOM جزو اسناد محرمانه شرکتها است و استفاده کننده گان تنها با مجوز مدیریت به آن دسترسی دارند.

فرمول ساخت BOM 

bill of material  یا در اصطلاح BOM فرمول تشکیل دهنده کالای تولیدی است که در آن مقدار مواد یا کالاهای تشکیل دهنده کالای تولیدی تعریف میشود علاوه بر مواد سربار و خدمات، هزینه نیز در این بخش موثرند.

تعریف سربار فرمول ساخت 

سربار به هزینه‌های غیر مستقیمی گفته میشود که در تولید یک کالا نقش ندارند  و  در کل تولید بحساب می‌آیند   این نوع هزینه‌ها به راحتی قابل پیگیری در یک تولید خاص نیستند. (هزینه اجاره، برق، بیمه …) از شناخته ترین سربار‌ها هستند .

تعریف بهای تمام شده 

بهای تمام شده به زبان ساده مجموع هرینه‌های مستقیم و غیر مستقیم کالا‌های تولیدی است که هزینه مستقیم بخش کالا‌ها و مواد اولیه  از روش‌های نرخ گذاری کالا در انبار (FIFO,LIFO) نرخ میانگین بدست می‌آید که ماژول بازرگانی و انبار و وظیفه مدیریت و بروز نگه داشتن این هزینه‌ها را بر طبق ورود و خروج بر طبق روش برعهده دارد. هزینه‌های غیر مستقیم نیز با روش‌های بر آورد و تسهیم سربار در پایان دوره تولیدی درج میگردند .

برای درک بهتر  یک میز که شامل چهار پایه است در نظر بگیرید که به اختصار فرمول ساخت آن عبارتند از

۱ عدد رویه

۴ عدد پایه

۱۰۰ گرم چسب

اجرت ۱۰۰۰۰ ریال

برق ۱۰۰۰ ریال

 

[۱]. First in first out

[۲] . last in first out

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *